Betydelsefulla kvinnliga arkitekter

Lina bo Bardi

Italienskfödda Lina Bo Bardi levde mellan 1914 och 1992 och började sin bana som arkitekt i hemstaden Rom. Efter andra världskrigets slut flyttade hon till Brasilien och med båda ländernas arkitektur och kulturarv i ryggraden skapade hon under 1900-talet några av Brasiliens absolut mest unika och ikoniska byggnader. Hon hette egentligen Achillina Bo men kom kort och gott att kallas för Lina.

Formspråk och verksamhet

Från slutet av 1940-talet arbetade Bo Bardi som arkitekt i Brasilien och här kom hon att få stor betydelse inom den modernistiska rörelsen. Hon arbetade mest med offentliga byggprojekt varav MASP i Sao Paolo är ett av hennes mest berömda projekt. När det gäller formspråk och byggnation stod människan och hennes behov alltid i centrum. Framför allt var det intresset för hur människor använder byggnader och platser som var drivkraften i hennes verksamhet. Som arkitekt tyckte hon om att arbeta mitt i händelsernas centrum och hon befann sig ofta ute på byggarbetsplatserna och ändrade konstruktioner efterhand. Hon älskade att karaktärisera och bevara det vardagliga och det enkla och upphöja det till något extraordinärt.

Den brasilianska kulturen

Bo Bardi sysslade inte bara med arkitektur även om det var hennes huvudsyssla utan hon var också en ledande kulturpersonlighet i Brasilien. Tillsammans med sin man Pietro Maria Bardi grundade hon konstmagasinet Habitat och vid sidan av arkitektyrket arbetade hon även med produktdesign, möbelformgivning och som konstcurator.

Den brasilianska kulturen letade sig in i hennes arkitektur och till skillnad från många andra såg hon ett värde i det brasilianska byggnadssättet. Detta kom att prägla hennes byggnader som ofta var strama och moderna men som oväntat blandades med någon oväntad och uttrycksfull detalj.

Hon började skapa något hon kallade unik Brasiliansk arkitektur som bestod av enkelhet och lokala material samtidigt som hon älskade att restaurera, fräscha upp och bevara historiska byggnader med varsam hand. Hon kom att restaurera och bygga om en hel del offentliga, kulturella och betydelsefulla byggnader i Brasilien.

Hon ritade också byggnader som Museu de Arte Popular do Unhão och fritidscentret SESC Pompéia i São Paulo där hon fick utlopp för sin vilja att skapa demokratiska platser där människor kunde samexistera. Bo Bardis arbete berikades helt klart av hennes entusiastiska vurm för såväl vardagslivet som det kulturella livet i Brasilien. Hon älskade arkitektur, konst och design samtidigt som hon också var en politisk aktivist. Bo Bardi klarade att balansera alla sina ytterligheter och kanalisera denna inspiration till fantastiska byggnadsverk som än idag imponerar.